3/24/2017

Fitnesz az agynak

William Speed Weed cikke alapján

Az agy olyan, mint az izom, állítják ezt sokan. Edzeni, karbantartani kell. Minél jobban tornáztatod, annál "izmosabb" lesz. Íme hét módszer, amivel óvhatod, edzheted, élesen tarthatod az elmédet.
1. Dolgoztasd meg!
Ne rohanj azonnal a keresztrejtvény után! Inkább vedd elő a sportcipőt! Igen! A mozgással felpumpálhatod a szívverésedet. Ha azt szeretnéd, hogy agyad fiatal maradjon, végezz fokozott oxigénigénnyel járó aerob testmozgást. A legjobb eredményeket azok érik el, akik a súlyzózással kombinálják mindezt.
Ahogy öregszünk, agysejtjeink, a neuronok között csökken a faágszerűen futó kapcsolódások száma. Ezek az összeköttetések, más néven szinapszisok, nélkülözhetetlenek a gondolkodáshoz. Az idő múlásával agyunk szó szerint elgyengül. Napjaink agykutatásainak eredményei egyértelműen azt bizonyítják, hogy a testmozgással megelőzhetőek a mentális hanyatlásnak bizonyos formái. Sőt, a mozgás az emlékezőképességet is javíthatja. Bizonyított, hogy az agyra gyakorolt egyéb jótékony hatásukon kívül az aerob gyakorlatok elősegítik az agyban a hajszálerek képződését, s ez jobb vérellátást, több táplálékot és több oxigént jelent.
Ami biztos: az edzett embereknek gyorsabban vág az agyuk, és azok, akik eredetileg nem végeztek testmozgást, de elkezdenek rendszeresen mozogni, javul az agyműködésük.

2. Tápláld!
A jobb agy felé a másik út a hason át vezet. Legalább annyira fontos a táplálkozás, mint a mozgás! Mindenki hallott az antioxidánsokról, mint rákölőkről. Azok az ételek, melyek sok ilyen, a veszélyes szabad gyökök hatását közömbösítő molekulát tartalmaznak, az agyra is jó hatással vannak. Márpedig a szabad gyökök jelentősen károsíthatják az agyban is az idegesejteket. A színes gyümölcsök és zöldségek zöme antioxidánsban gazdag, akárcsak a babfajták jórésze, a teljeskiörlésű gabonafélék, dió, mogyoró és fűszerek.
Azonban még ennél is fontosabb a kiegyensúlyozott táplálkozás. A rendszeres testmozgáson kívül helyesen kell táplálkozni is, mert így elejét lehet venni a modern kor emberét sújtó gyakori betegségeknek.
A magas vérnyomás, a cukorbaj, az elhízás és a magas koleszterinszint mind-mind megterheli az agyat. Ha nehéz ételeket eszel, akkor valószínűleg te is nehéz vagy. Ugyanaz a súly, amely a lépcsőn a lábaidat terheli meg, az agyadra is teherként nehezedik olyankor, ha szellemes válasz vagy gyors problémamegoldás szükségeltetik. Az ételek, melyek jót tesznek a testnek, egyben az agynak is a legjobb táplálékai. Az agy végülis a testben lakozik.

3. Gyorsítsd fel!
Agyunk általában már nagyon fiatal korban, a 30. életévben (!) lassulni kezd. A kutatások szerint az ember bármelyik életkorban képes edzeni az agyát. A megfelelő eszközökkel rábrható arra, hogy ugyanúgy működjön, mint fiatal korunkban.. Ehhez mindössze következetes gyakorlásra van szükség: agytornákra.
Michael Merzenich egy számítógépes edzési módszert dolgozott ki, amellyel felgyorsítható az a tempó, ahogyan agyunk feldolgozzza az információt (angolul tudók kipróbálhatják a www.brainhq.com oldalon). Minthogy a ránk zúduló adatok zöme a nyelv közvetítésével érkezik, az Agyi Fitneszprogram a nyelvre és a hallásra építve fejleszti a gyorsaságot és a pontosságot.
Tekintélyes lapokban megjelent tudományos értekezések, cikkek egyre növekvő számban állítják, hogy a Merzenichéhez hasonló programok segítségével lelassíthatók az agy jellegzetes öregedési folyamatai, sőt az elbutulás is kezelhető. Az egyik legnagyobb felfedezés, hogy az agy alkalmazkodóképessége életkortól függetlenül igen nagy. Ha rákényszeríted az agyadat a tanulásra, tanulni fog. És a folyamat során fel is gyorsul a működése.
Ha szeretnéd, hogy agyad fiatal és eleven maradjon, válassz olyan tevékenységeket, mely erőfesztést követel és örömöt szerez.

4. Nyugodj le!
Ne gondold, hogy most azonnal háromféle tanfolyamra kell jelentkezned ahhoz, hogy az agyad ne sorvadjon el! Nyugi van, vegyél egy mély levegőt! Lazíts!
Nagyon fontos, hogy az agy feladatokat kapjon, ez igaz, de feledd, hogy a nyugalom megőrzése legalább ennyire az.
Jeansok Kim az agyról és stresszről írott tanulmányában egyértelműen megállapítja, hogy a stressz árt az agysejteknek. A stressz, írja Kim, "megzavarhatja az olyan kognitív folyamatokat, amilyen a tanulás és a memória, s így végső soron korlátozhatja az emberi élet minőségét".
A testmozgás persze mindig elsőrangú stresszoldó, akárcsak az olyan nyugodtabb tevékenységek, mint a jóga és a meditáció.

5. Pihenj!
Hogy a nyugalomban mekkora szellemi erő is rejlik, annak talán legszélsőségesebb példája az a jótékony hatás, amely az alvással jár. Nem hiába mondják: Aludj rá egyet!
Kutatók vizsgálták és megállapították, hogy egy kiadós éjszakai pihenés kétszeresére növeli az esélyét annka, hogy másnap kreatív megoldást találjanak az éppen aktuális problémára. Az alvó embernél az agy sokkal hatékonyabban tud bonyolult információkat szintetizálni.

6. Nevess!
A humor serkenti az agynak azokat a részeit, melyek a "jó közérzetért" felelős kémiai hírvivő anyagot, a dopamint használják.
Ezért van az , hogy a nevetés az, amelyet újra és újra szívesen teszünk, csakúgy, mint például a csokoládéevés. A nevetés jólesik az agynak, sőt még "függővé" is válhat tőle.
De vajon a humortól okosabbak leszünk-e? A kérdés még nincs eldöntve, de a humor és az intelligencia közötti összefüggéssel kapcsolatos kutatások biztatóak.

7. A korral javul
A mai világban, mely a fiatalságot isteníti, senki nem áll elő olyan alkotmánymódosító javaslattal az USA-ban, mely lehetővé tenné, hogy húszévesek jelöltessék magukat az elnöki posztra. Az alsó korhatár továbbra is 35 év marad.
Biztosan te is hallottál már az idősebb emberek bölcsességéről és ítélőképességéről. A tudósok kezdik feltárni az életbölcsesség idegélettani alapjait.
Merzenich szerint, mire az ember idősebb lesz, "agyában milliónyi és milliónyi apró társadalmi helyzetet és tényt rögzített", melyeket bármikor előhívhat onnan. Ráadásul "egyre jobban képes szintetizálni, valamint integrálni ezeket az információkat".
Az idősebb emberek a problémamegoldásban is jobbak, mert több tapasztalatból meríthetnek, mint a fiatalabbak.
Ahogy Barry Gordon fogalmaz: - Jó érzés tudni, hogy bizonyos dolgok a korral javulnak.
(Forrás: Reader's Digest: 2007. február)