3/31/2017

Így válj magabiztossá!

Sally Koslow cikke alapján

A megingathatatlan önbizalom meglepő titkai


Ha magabiztossá válsz, előnyt szerezhetsz másokkal szemben!
A pozitív énkép önmagában megváltoztathatja az életünket.
Dr. Rosabeth Moss Kanter nagy sikerű Önbizalom: hogyan kezdődnek és végződnek a nyertes és a vesztes sorozatok? című könyvében így definiálja az önbizalmat:
a kedvező végkifejlet elvárása
Az önbizalom arra sarkallja az embert, hogy kitartóan küzdjön, és ezzel olyasfajta támogatást vált ki másokból, amely lehetővé teszi a "győzelmet"
- mondja Kanter.

Ha az emberek többségéhez hasonlóan a Te önbizalmadra is ráférne némi erősítés, íme, néhány tanács, hogyan fejlesztheted gyorsan és aztán hogyan használhatod egyre eredményesebben. 

1. A lábujj- és vállteszt 
Az 1960-as években Robert Rosenthal , a Harvard kutatója azt vizsgálta, hogyan válhatnak az emberek sikeressé pusztán azzal, hogy sikeresnek könyvelik el őket. Diákokat véletlenszerűen két csoportba osztottak, "nagyon ígéretesek" és "kevésbé ígéretesek" közé. Akik a sikeresebbek közé kerültek, azok is lettek. 
Akár egy apró dicséret vagy szidás is befolyásolhatja a teljesítményt. A negatív visszajelzés bárkit megingathat a saját sikerébe vetett hitében. Aki viszont kitartóan bízik a győzelemben, az komolyabb erőfeszítéseket tesz, és lendületesebben halad előre. A magabiztos emberek ösztönöznek másokat, úgy tűnik, számukra gyakrabban kínálkoznak a lehetőségek. A sikert vonzó mágnes lesz belőlük.
Az önbizalom a mindennapokban is megmutatkozik: a testnyelvben, a viselkedésben és az illető környezetében is. Chris Wallace, a Boston Celtics kosárlabdacsapat igazgatója a "lábujj- és vállteszt" alkalmazásával állapította meg, hogy a játékosok közül ki várhatóan a nyerő típus. Azt figyelte, vajon az illető lábujjhegyre emelkedik, illetve felhúzott vállakkal játszik-e. Ezekből a jelekből következtetett arra, hogy mennyire összpontosít a játékra.
A testnyelv és a hozzáállás jelzéseket ad. Kanter gyakran azt tanácsolja a hullámvölgybe jutott cégek vezetőinek, hogy elsőként a munkahely felújításával javítsák a hangulatot. Ezáltal is sikeresnek nyilvánítják magukat.
A környezet arra ösztönzi az embert, hogy kövesse annak igényességét.
- mondta.
Az sem hivalkodás, ha valaki megajándékozza magát egy csinos ruhadarabbal, vagy új frizurát csináltat. Ezt a sikert előkészítő önbizalma erősítése céljából teszi.

2. Figyelj a belső hangra!
Fontos szerepe van önmagunk buzdításának és annak, hogy "pozitív párbeszédet" folytassunk magunkkal
- mondja Kanter
Ha valakinek az élet egyik területén kevés az önbizalma, ol módon is edzheti önmagát, ha egy másik területen gyűjt önbizalmat, és azt "átviszi". Ha valaki a másutt (akár egy könyvklubban) szerzett sikerélmény birtokában mosolyogva lép be valahová, sokkal valószínűbb, hogy kedvező fogadtatásra talál. Bizonyított tény, hogy az ilyen érzések "fertőzőek".
Mit kell tenni? Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni! 

3. Repülés kanál nélkül
Kerüld el azokat az embereket, akik elszívják az energiádat, és tépázzák az önbizalmadat! Nyilván tudod, kik azok. A lényeg: tartsd magad távol tőlük! Olyanok társaságát keresd, akik a legjobb oldaladat látják, és ennek időről időre hangot is adnak. A pesszimisták visszahúznak, akárcsak az örökké nyafogók és kritizálók.
Különösen a munkahelyeden tartsd magad távol az egymás közt panaszkodóktól. Ha vannak jogos igények, annak természetesen hangot kell adni, de alapszabály, hogy panaszkodni csak akkor érdemes, ha minden érintett egyetért abban, hogy a probléma létezik, és meg kell oldani azt. Ha magabiztos vagy, képes lehetsz irányítani a dolgokat, és eredményesen tudsz fellépni.

4. A dühödt levél
Kanter szerint minden önbizalmat építő embernek követnie kell a győztessé váláshoz vezető legfontosabb magatartásmódot: egy esetleges kudarc vagy sorscsapás után törekednünk kell, hogy újra bekapcsolódjunk a játékba.
Nem szabad nyafogni, a sebeket nyalogatni
- tanácsolja.
A stresszhelyzet nyomán fellépő pánikban az ember hajlamos azonnali és rossz megoldást keresni. - Írd meg a dühös emailt, aztán olvasd át másnap friss fejjel, és ne küldd el - javasolja Kanter. Amíg az ember pánikol, nem alkalmas a cselekvésre, mert az érzelmei diktálnak.
Fontos alapszabály: a pánik a kis zűrből nagyot csinál.

5. Szabad utat az önbizalomnak
Ne fukarkodjunk az elismeréssel és a dicsérő szóval! Meríts erőt másokból, és mondd meg az illetőnek, hogyan érzel iránta! Ne mulaszd el az emberek tudomására hozni, ha neked tetsző dolgot tettek. Sokszor még a házastársak sem tudják, hogy a párjuk igazából mit is szeret bennük. 
Sajnos, főleg a munkahelyeken, nem mindenki kap annyi biztatást, amennyire szüksége volna ahhoz, hogy magabiztos legyen. Kanter szerint ennek az lehet az oka, hogy a főnök sem kap elismerést a saját felettesétől. Aki nem érzi jól magát a bőrében, az könnyen szigorúvá válik, hogy saját fontosságát bizonygassa. Ha valaki tartósan ilyen főnököknek dolgozik, annak bizony az önbizalma láthatja a kárát.

6. Ne feledd! Útközben bármi látszhat kudarcnak!
A siker gyakran a kitartás eredménye, vagyis annak, hogy nem adjuk fel akkor sem, amikor a cél elérhetetlennek tűnik. Ha elsajátítod azt a hozzáállást, hogy tetteiddel igenis előmozdítod a dolgokat, akkor önbizalmat szereztél. 

Elég valószínű, hogy adódnak olyan pillanatok és helyzetek, amelyek egyszerűen nem a nekünk megfelelő módon alakulnak, és ilyenkor van szükség arra, hogy a realitásérzékünk révén féken tartsuk az önbizalmunkat. Aki olyan erősen bízik önmagában, hogy ettől meggondolatlanul cselekszik, az a magabiztossága által könnyen nevetségessé válhat. Bánj az önbizalmaddal óvatosan, és használd azt bölcsen!
(Forrás: Reader's Digest, 2006. május)
Énkép erősítő meditáció: Tükörképem